Man lär så länge man lever sägs det ibland, och samma sak gäller motsatsen: Man lever så länge man lär. För de allra flesta av oss är det nog så att vi lär oss saker hela tiden, ibland av bara farten när vi börjar använda en ny app eller köper en ny bil. Andra gånger blir det lite mer mödosamt, inte bara under studietiden när tentorna ska klaras av med jämna mellanrum. Det gäller också när man måste lära sig nya arbetssätt eller projektmetoder eller något annat i jobbet, eller när man vill utbilda sina befintliga eller blivande kunder inom något särskilt område. Det kan ju både handla om att lära sig hur man bäst sköter fasaden på huset ni byggt åt dem, eller vilka fiffiga finesser som finns på den avancerade utrustningen ni just sålt. Sådan omtanke om kunderna uppskattas ofta väldigt mycket och som alla vet så är det mycket lättare att behålla kunder än att skaffa nya. Så satsa på utbildning och lärande både internt och externt om ni vill vara riktigt proffsiga.

Lärande i arbetslivet

Arbetslivet förändras hela tiden, under många år har den tekniska utvecklingen påverkat detta ganska mycket. Det gäller att hänga med och att lära sig nya applikationer eller processverktyg successivt och det ligger också ett stort ansvar på arbetsgivaren att faktiskt se till att alla får chansen att lära sig det som behövs på ett bra och pedagogiskt sätt. Det räcker inte alltid att visa eller förklara på plats. Är det flera hundra personer som ska lära sig något nytt är det mycket mer effektivt med en informativ företagsfilm som kan distribueras via företagets intranät. En sådan film har förstås också ett annat användningsområde ibland. Det är ett jättebra sätt att visa kunderna vad ni kan erbjuda, hur ni arbetar och tänker. En genomtänkt och bra film tränger lättare igenom bruset på nätet – och det ser dessutom väldigt proffsigt ut för besökaren.

Pedagogik och innehåll

För att lyckas med en sådan här satsning är det förstås viktigt med en bra grund och ett tydligt budskap. Om det finns blir resten ”a walk in the park” – nästan. Det behövs förstås en stor portion pedagogik och professionell kunskap för att rätt saker ska förmedlas på ett proffsigt sätt. Det behövs erfarenhet för att veta i vilken ordning olika avsnitt bör komma och vilka format som kunderna föredrar. Bjud på lite utbildning inom ert område, lyft fram hur mycket mer ni kan erbjuda era kunder om de bara hör av sig och berättar vad de söker.